Η νηπιαγωγός μας μιλάει, σε μια συνάντηση που έγινε τις πρώτες μέρες του σχολείου, για τον τρόπο που θα διδάξει τα παιδιά μας. «Τι καλύτερο,» μας λέει, «για να μάθουμε αριθμητική, απ’ το να φτιάξουμε κουλουράκια;»

Δεν το πιάνω με τη μία, τ’ ομολογώ.

«Η συνταγή,» συνεχίζει η νηπιαγωγός, «θα λέει π.χ. 2/3 της κούπας γάλα κι έτσι τα παιδιά θα έρθουν σ’ επαφή με τα κλάσματα.»

Ξαφνικά, ένα μεταφορικό λαμπάκι ανάβει πάνω απ’ το κεφάλι μου. Αυτό είναι project based learning, αυτό που διαβάζω τόσο καιρό στα διάφορα σεμινάρια για εκπαιδευτές που έχω κάνει. Τελικά είναι τόσο απλό, φτιάχνω κουλουράκια και μαθαίνω κλάσματα;

Κι όμως είναι. Σκέψου το, όταν φτιάχνεις τα κουλουράκια ακολουθείς μια συνταγή. Η συνταγή θα σου πει 1/2 της κούπας γάλα/βούτυρο/ζάχαρη. Για να μπορέσεις να εκτελέσεις τη συνταγή θα πρέπει, μόνος σου ή συνεργατικά ή με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού/γονιού, να καταφέρεις να μάθεις τι στο καλό εννοεί η συνταγή μ’ αυτό το 1/2. Έχεις καταφέρει έτσι, εκτελώντας τη συνταγή, να μάθεις τι είναι τα κλάσματα.

Αυτή είναι άλλωστε κι όλη η φιλοσοφία που υπάρχει πίσω από τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική μέθοδο. Αν το καλοσκεφτούμε, δεν είναι κάτι εντελώς καινούριο. Πολλές δραστηριότητες, όχι τόσο του παλαιότερου σχολείου που πηγαίναμε εμείς οι σημερινοί γονείς, αλλά ίσως άλλων ομάδων στις οποίες ανήκαμε, συμπεριλάμβαναν τη μάθηση μέσα από την πράξη.

Ποιες είναι οι αναμνήσεις που μας έμειναν από τα μαθητικά μας χρόνια; Περισσότερο κάτι που κάναμε, παρά κάτι που ακούσαμε να μας δίνει έτοιμο ο εκπαιδευτικός. Κάνοντας, έχοντας φυσικά την πληροφορία για το πως αυτό γίνεται, οδηγεί τον μαθητή να εφαρμόσει τη θεωρία άμεσα, βλέποντας έτσι ότι η θεωρία ισχύει, αλλά και πως και γιατί ισχύει.

Οι μαθητές έρχονται σ’ επαφή με τη γνώση, την επεξεργάζονται, τη χρησιμοποιούν και βλέπουν άμεσα πως η συγκεκριμένη γνώση μπορεί να εφαρμοστεί. Η μάθηση γίνεται έτσι μ’ επίκεντρο τον ίδιο τον μαθητή και το με ποιο τρόπο αυτός μπορεί να δεχθεί και να επεξεργαστεί τη γνώση. Η μάθηση γίνεται πιο δυναμική.

Ενθαρρύνετε λοιπόν τα παιδιά σας να συμμετέχουν, να συμμετέχουν σ’ όσο το δυνατόν περισσότερες δραστηριότητες θέλουν και μπορούν. Γιατί αν δρουν, θα μάθουν, κι έτσι θα μάθουν σωστά.

Υ.Γ. Ευχαριστώ Φανή για την έμπνευση.

Advertisements