Έχουμε μάθει πια να ζούμε με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ή social media που λέμε κι εμείς εδώ) στο «δυτικό» κόσμο. Ακόμα και οι φίλοι και γνωστοί που αντιστέκονταν χρόνια, αρχίζουν σιγά σιγά να υποκύπτουν και να εισέρχονται στον κόσμο του Facebook, Twitter κι άλλων σχετικών μέσων. Ο τρόπος που έχει διαμορφωθεί ο κοινωνικός ιστός, αλλά και – κυρίως – ο τρόπος που μπορεί κάποιος να παρακολουθεί τις επαγγελματικές και κοινωνικές εξελίξεις της επικαιρότητας, ζητήματα που ενδιαφέρουν όλους άμεσα, περιλαμβάνουν συνήθως κάποιο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Λογικό είναι εκτός από τους μεγάλους, και τα παιδιά μας να έρχονται σ’ επαφή με τα μέσα από μικρή ηλικία, νιώθοντας κι αυτά την ανάγκη να «δικτυωθούν», να «ανήκουν», να επικοινωνήσουν με τους ομοίους τους, κάτι που πλέον γίνεται σε μεγάλο βαθμό μέσω των social media.

Μπορούμε ν’ αποκλείσουμε λοιπόν τα παιδιά μας, θεωρώντας ότι δεν είναι έτοιμα ή ότι δεν πρέπει να συμμετέχουν; Η αλήθεια είναι πως όχι, δεν μπορούμε, γιατί πια ζούμε σε μια κοινωνία που έχει ενσωματώσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην καθημερινότητά της.

social_media_landscape

Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να είμαστε ενήμεροι, ώστε να προετοιμάσουμε κατάλληλα και τα παιδιά μας, και να γνωρίζουμε τόσο τις θετικές, όσο και τις αρνητικές επιρροές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στα παιδιά.

Θετικές επιδράσεις σε παιδιά κι εφήβους

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βοηθάνε αρχικά τα παιδιά να κοινωνικοποιηθούν, αλλά και να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους, να επικοινωνήσουν με τους ομοίους τους και να μάθουν. Η κοινωνική δικτύωση μπορεί να βοηθήσει τόσο τους γονείς, όσο και τους εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν κίνητρα για μάθηση στα παιδιά και τους εφήβους, χρησιμοποιώντας νέα μέσα και τεχνολογίες που είναι πλέον διαθέσιμα. Επίσης, μπορούν να βοηθήσουν στη μελέτη και τις ομαδικές εργασίες, αφού είναι ένας εύκολος τρόπος τα παιδιά να βρουν υλικό για τη δουλειά τους.

Επίσης, τα social media μπορούν να βοηθήσουν παιδιά που δεν έχουν εύκολη την άμεση επικοινωνία να «βγουν απ’ το καβούκι τους» και να έρθουν σ’ επαφή με ομοίους τους. Σε άλλες περιπτώσεις τα παιδιά μπορούν να επικοινωνήσουν ή να διατηρήσουν επικοινωνία με άλλα παιδιά που έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα, χόμπι, δραστηριότητες, κ.ο.κ.

Ένας άλλος τρόπος να δούμε με θετικό τρόπο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι να σκεφτούμε τις θετικές επιρροές που τα παιδιά και οι έφηβοι – οι οποίοι βρίσκονται στο στάδιο που είναι δεκτικότεροι σε επιρροές – μπορούν να λάβουν από τα μέσα. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι χρήστες του Facebook δείχνουν περισσότερη συμπόνοια και κατανόηση. Οι έφηβοι μπορούν επίσης να γίνουν πιο δεκτικοί στο διαφορετικό, καθώς μέσω των μέσων μπορούν να ‘ρθουν σε επαφή με άτομα από διάφορες χώρες και κοινωνίες, βελτιώνοντας έτσι και την αντίληψή τους για τους άλλους ανθρώπους. Τέλος, μέσω των κοινωνικών δικτύων τα παιδιά και οι έφηβοι μπορούν ν’ ασκήσουν και οι ίδιοι επιρροή συμμετέχοντας σε κοινωνικούς σκοπούς που τους ενδιαφέρουν.

LaptopOLPC_aΑρνητικές επιδράσεις σε παιδιά κι εφήβους

Καλά όλα τα παραπάνω, αλλά φυσικά υπάρχουν κι αρνητικές επιδράσεις από τη χρήση των social media. Οι έρευνες δείχνουν ότι η χρήση τους μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία των εφήβων. Το επίπεδο της επίδρασης αυξάνεται όσο αυξάνεται και ο χρόνος που περνάνε στα μέσα. Επιπλέον, οι έφηβοι που χρησιμοποιούν το Facebook τείνουν να είναι πιο ωραιοπαθείς, αντικοινωνικοί και επιθετικοί.

Γνωστά είναι και τα προβλήματα με το cyberbullying, δηλαδή την ψυχολογική κακοποίηση κι εκφοβισμό που πολλές φορές μπορεί να δεχθούν τα παιδιά τόσο από γνωστούς τους, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όσο κι από ξένους.

Κι ας μην ξεχνάμε τις περιπτώσεις που τα παιδιά και οι έφηβοι μπορεί να επηρεαστούν και να πέσουν θύματα σεξουαλικής κακοποίησης με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Πολλές φορές οι έφηβοι που χρησιμοποιούν τα μέσα δεν γνωρίζουν πως να προστατεύσουν την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά τους στοιχεία, γεγονός που οδηγεί στους κινδύνους που αναφέραμε παραπάνω. Επιπλέον, οι διαφημίσεις που εμφανίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τις αγοραστικές συνήθειες των παιδιών.

Οι αρχαίοι Έλληνες συμβούλευαν το «μέτρον άριστον», κι αυτό θα συμβουλεύσουμε κι εμείς. Μέτρο λοιπόν και στα social media, αλλά και γνώση, ώστε τα παιδιά και οι έφηβοι να είναι πιο ενήμεροι και συνειδητοποιημένοι στη χρήση τους.

Πηγή: Communication & Social Media

Advertisements