Μήπως τα παιδιά μας νιώθουν ότι ανταγωνίζονται τα tablet, τα smartphone, τα κοινωνικά δίκτυα και το e-mail μας για προσοχή; Δυστυχώς, σχετικές ποιοτικές έρευνες – οι οποίες δημοσιεύθηκαν σε βιβλία πρόσφατα – υποδεικνύουν ότι τα παιδιά συχνά αισθάνονται ότι «είναι βαρετά» κι ότι οι γονείς τους «προτιμούν ν’ απαντήσουν κάθε μήνυμα και e-mail» παρά ν’ ασχοληθούν μαζί τους.

Ενώ λοιπόν όλοι οι ειδικοί λένε πως η έντονη ενασχόληση και ο εθισμός των παιδιών στις ηλεκτρονικές συσκευές μπορούν ν’ αντιμετωπιστούν, ειδικά εάν οι γονείς τα εντοπίσουν νωρίς, αυτό που είναι δυσκολότερο απ’ όλα για τους γονείς είναι να δώσουν το καλό παράδειγμα.

Η συστηματικότερη αντιμετώπιση του κινδύνου εθισμού των παιδιών μας στις ηλεκτρονικές συσκευές είναι να ΜΗΝ τους αφήνουμε πρόσβαση σ’ αυτές, ειδικά σε μικρή ηλικία, αλλά και σε μεγαλύτερη ηλικία, καλό είναι οι γονείς να ελέγχουν το χρόνο και τον τρόπο πρόσβασης των παιδιών σ’ αυτές.

Πως όμως μπορούμε, ως γονείς, να ελέγξουμε τον εαυτό μας; Οι ψυχολόγοι συμβουλεύουν, ελέγξτε τα e-mail και τα μηνύματά σας πριν ξυπνήσουν τα παιδιά, όταν είναι στο σχολείο ή σε δραστηριότητες και βεβαίως αφού κοιμηθούν. Το συναίσθημα που μπορεί να ‘χει ένα παιδί, πως ο γονιός προτιμά μια ηλεκτρονική συσκευή αντί ν’ ασχοληθεί μαζί του, «θεραπεύεται» πολύ πιο δύσκολα απ’ όσο η έντονη ενασχόληση του ίδιου του παιδιού με το τηλέφωνο ή το tablet του.

Απάντηση σ’ όλα αυτά τα ζητήματα, σύμφωνα με την ψυχολογία, είναι η θέσπιση κανόνων, τόσο για τα παιδιά, όσο και για εμάς τους γονείς. Όταν τα παιδιά ξυπνήσουν, γυρίσουν απ’ το σχολείο, μας δουν μετά από πολλές ώρες δουλειάς ή βγουν μαζί μας για φαγητό, καλό είναι να ‘χουν την προσοχή μας. Η ώρα της εξόδου να είναι είναι ώρα χωρίς κινητά κι άλλες ηλεκτρονικές συσκευές. Το ίδιο ισχύει και για τις συσκευές των παιδιών, όπου πρέπει να υπάρχουν κανόνες για τη χρήση τους.

Όπως πάντα άλλωστε, σε όσα θέματα προκύψουν με την εξέλιξη της τεχνολογίας, η απάντηση για τη σωστή χρήση απ’ τα παιδιά είναι «μέτρον άριστον», αλλά και πρώτα εμείς, ως γονείς, να δείξουμε στα παιδιά το δρόμο. Αν όχι εμείς, τότε ποιος;

Πηγή: NY Times

Advertisements