Πολλοί γονείς βιάζονται γιατί θεωρούν ότι το παιδί, για να μάθει καλά Αγγλικά, πρέπει να ξεκινήσει από μικρή ηλικία, ώστε να του είναι πιο εύκολο, να γίνει σχεδόν δίγλωσσο και «εξπέρ» στην ξένη γλώσσα, με προτίμηση τ’ Αγγλικά.Κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο. Το κάθε παιδί μαθαίνει με τον δικό του ρυθμό και δεν πρέπει να βιαστούμε, ειδικά στην πρώτη δημοτικού, θεωρώντας ότι το παιδί δεν θα προλάβει να μάθει Αγγλικά.

Όποτε κι αν μάθει όμως το παιδί μας, υπάρχουν τρόποι να το βοηθήσουμε κι εμείς, απ’ το σπίτι. Σύμφωνα με τους ίδιους τους διδάσκοντες, ορισμένοι τρόποι να βοηθήσουμε και οι γονείς για την καλύτερη εκμάθηση Αγγλικών είναι οι εξής:

1) Να ξέρουν – ή να μάθουν – και οι γονείς Αγγλικά

Εάν δεν γνωρίζουν ήδη, ιδανικό είναι να ξεκινήσουν την εκμάθηση μαζί. Το παιδί πάντα αισθάνεται καλύτερα όταν ακολουθεί ένα πρότυπο, και τι καλύτερο πρότυπο από τη συμπεριφορά του γονιού; Επιπλέον, όταν ο γονιός δεν γνωρίζει καθόλου ξένη γλώσσα ή διστάζει να χρησιμοποιήσει τις γνώσεις του, μπορεί το άγχος ή τη διστακτικότητά του να τη μεταφέρει και στο παιδί.

2) Παιχνίδια 

Είναι γνωστό σε όλους πως το παιχνίδι είναι ο καλύτερος τρόπος για να μάθουν τα παιδιά, είτε για τον φυσικό τους κόσμο, είτε για τις διαπροσωπικές σχέσεις, είτε και για μια ξένη γλώσσα. Ενθαρρύνουμε λοιπόν σχετικά παιχνίδια, όπου θα χρησιμοποιούμε, μαζί με τα παιδιά, λέξεις στην Αγγλική γλώσσα.

3) Ανάγνωση παραμυθιών στ’ Αγγλικά

04-digital-illustrated-childrens-book-cover

Είναι πλέον εύκολο να προμηθευτεί κάποιος ξενόγλωσσα βιβλία, μέσω βιβλιοπωλείων στην πόλη και σχετικών ιστοσελίδων. Για τα μικρά παιδιά δεν έχει τόσο σημασία η γλώσσα του παραμυθιού, αλλά η διαδικασία της ανάγνωσης και διήγησης από τον γονιό ή τον μεγαλύτερο γενικότερα.

Διαβάζοντας εικονογραφημένα ξενόγλωσσα παραμύθια κάθε γονιός βοηθάει το παιδί να εμβαθύνει στην κατανόηση του νοήματος της ιστορίας, ακόμα κι αν δεν γνωρίζει τις λέξεις που χρησιμοποιούνται. Το παιδί αναπτύσει γλωσσικές δεξιότητες, ενώ ταυτόχρονα κάνει ερωτήσεις για τις έννοιες που του παρουσιάζονται.

4) Ραδιόφωνο

Τα διαδικτυακά ραδιόφωνα είναι πλέον διαθέσιμα σχεδόν σε όλους. Για να έρθει σ’ επαφή το παιδί με την ξένη γλώσσα, μπορούμε ν’ αφήσουμε απλώς έναν αγγλόφωνο σταθμό να παίζει ως υπόκρουση την ώρα της χαλάρωσης στο σπίτι, ώστε το παιδί να εξοικειωθεί με τη γλώσσα, με τη χρήση της από διαφορετικούς ανθρώπους, με τους τρόπους προφοράς της, κ.ο.κ.

5) Πειραματισμός με ήχους

Κάθε γλώσσα έχει τους δικούς τους, μοναδικούς ήχους, οι οποίοι πολλές φορές είναι ιδιαίτερα δύσκολοι για έναν ενήλικα που μαθαίνει τη γλώσσα να τους αναπαράγει. Πόσοι δεν έχουν δυσκολευτεί με το «παχύ» sh της Αγγλικής;

Γι’ αυτό καλό είναι – σύμφωνα και με τη θεωρία των Phonics – να φέρουμε τα παιδιά από νωρίς σ’ επαφή με τους ιδιαίτερους ήχους της γλώσσας που επιθυμούμε να μάθουν καλύτερα. Η επαφή με τους ήχους μπορεί να γίνει μέσω ραδιοφώνου, ταινιών, παιδικών σειρών, τραγουδιών, κλπ, στ’ Αγγλικά, αλλά και παίζοντας σχετικά παιχνίδια στο σπίτι. Για παράδειγμα μπορούμε να πούμε «το γράμμα της ημέρας είναι το b, ας βρουμε λέξεις που αρχίζουν από b«.

6) Χειροτεχνίες

Όλες οι παιδαγωγικές θεωρίες μας λένε ότι μαθαίνουμε ιδανικότερα και πιο καλά κάνοντας. Η κίνηση, αλλά και κυρίως η χρήση αυτών που γνωρίζουμε μας βοηθούν να κατανοήσουμε τη χρησιμότητά τους, αλλά και να χρησιμοποιήσουμε άμεσα την πληροφορία ώστε να τη μάθουμε καλύτερα.

Στα παιδιά αρέσει να κάνουν χειροτεχνίες, να λερώνονται, να δημιουργούν, να χαζολογούν, να «κάνουν πράγματα». Μπορούμε, καθώς κάνουμε χειροτεχνίες μαζί τους να χρησιμοποιούμε αγγλικούς όρους ή διαλόγους. Π.χ. – What are you making? – Pass me the glue – This color is beautiful,  και τόσα άλλα.

7) Τραγουδάμε μαζί τραγούδια στ’ Αγγλικά

Όπως έχουμε επισημάνει ξανά σ’ αυτό το blog, ένας απ’ τους πιο εύκολους τρόπους να έρθουν τα μικρά παιδιά σ’ επαφή με την ξένη γλώσσα είναι τα τραγούδια. Τα παιδιά μπορούν ν’ ακούσουν τραγούδια που τους αφορούν και να επαναλάβουν ήχους, λέξεις, ακόμα και φράσεις. Μπορούν και να αναπαραστήσουν κινήσεις που αναφέρονται στο τραγούδι, όπως π.χ. το στίχο «The wheels on the bus go round and round», αφομοιώνοντας έτσι μέσα απ’ το χορό και την παντομίμα τις έννοιες που ακούν. Έρχονται έτσι σε άμεση επαφή με τη γλώσσα, αλλά μπορούν να κάνουν και χρήση της γλώσσας πολύ πιο γρήγορα.

8) Επαφή με αγγλόφωνους φίλους

Όταν τα παιδιά μας ακούν εμάς να χρησιμοποιούμε τα Αγγλικά – ή κάποια άλλη γλώσσα – για να επικοινωνήσουμε με αγγλόφωνους ή γενικώς αλλοδαπούς φίλους, τότε βλέπουν άμεσα και τη χρησιμότητα της ξένης γλώσσας. Τους δίνεται έτσι ένα άμεσο και ισχυρό κίνητρο ώστε να επιθυμούν και τα ίδια να μάθουν Αγγλικά και να μπορούν να επικοινωνούν με περισσότερο κόσμο.

9) Χαλάρωση

Πάνω απ’ όλα βέβαια, οι γονείς πρέπει να χαλαρώσουμε. Μπορεί να θέλουμε όλοι να δώσουμε στα παιδιά μας περισσότερες και καλύτερες ευκαιρίες, αλλά δε θέλει υπερβολικό άγχος, ειδικά εάν δεν υπάρχει λόγος.

Μην περιμένετε το παιδί να μάθει αυτόματα να μιλάει ξένη γλώσσα με όλες τις παραπάνω «βοήθειες» ή ακόμα και μόλις αρχίσει να μαθαίνει συστηματικά Αγγλικά. Το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό, ενώ έρευνες έχουν δείξει ότι παιδιά που έρχονται σ’ επαφή με πολλές γλώσσες, δυσκολεύονται να μάθουν και να χρησιμοποιήσουν μια νέα γλώσσα, γιατί χρειάζονται παραπάνω χρόνο να ταξινομήσουν τις καινούριες έννοιες και πληροφορίες.

Ηρεμία λοιπόν, καλή διάθεση και θετικό πνεύμα. Τόσοι και τόσοι – όπως η υπογράφουσα – μάθανε Αγγλικά, τα παιδιά μας δε θα τα καταφέρουνε;

Πηγή: British Council

Advertisements