Ο έπαινος, ιδιαίτερα όταν δίνεται με συγκεκριμένο τρόπο, συνδέει τις πράξεις των παιδιών με την επιτυχία τους. Εάν βοηθήσουμε τα παιδιά να καταλάβουν πως με τις πράξεις τους οδηγούνται στην επιτυχία, όποτε συναντούν ένα εμπόδιο θα ξέρουν πως πρέπει να πράξουν για να το υπερπηδήσουν.

Έτσι λένε οι ειδικοί.

Η γλώσσα που χρησιμοποιούμε όταν δίνουμε επαίνους στα παιδιά μας, ειδικά όταν βρίσκονται σε μικρή ηλικία, από 1 έως 3 έτη, έχει μεγάλη σημασία για το πως θα μάθουνε να λειτουργούν αργότερα στη ζωή τους. Αντί να πούμε στο παιδί μας «Μπράβο σου», μπορούμε πιο συγκεκριμένα να το επαινέσουμε «Μπράβο που βοήθησες την αδελφή σου/τον φίλο σου/τη μαμά». Αντί να το συγχαρούμε για μια ζωγραφιά που έκανε, μπορούμε πολύ συγκεκριμένα να επαινέσουμε τα χρώματα, τις γραμμές, τα σχήματα, το σχέδιο, τη φαντασία του «καλλιτέχνη», ώστε να γνωρίζει τι ακριβώς και πως το έκανε για να αξίζει τα συγχαρητήρια.

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε το 2013 από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο των ΗΠΑ, ο πιο αποτελεσματικός τύπος επαίνου προς παιδιά 1-3 ετών εστιάζει κυρίως σε τρία πράγματα: την προσπάθεια, τη στρατηγική και τις συγκεκριμένες πράξεις του παιδιού. Αυτό που μας λέει ουσιαστικά η έρευνα είναι πως πρέπει να δίνουμε ανατροφοδότηση (feedback) στα παιδιά μας, από μικρή ηλικία ακόμη, εάν θέλουμε να τους βοηθήσουμε να εστιάζουν καλύτερα όταν δρουν, αλλά και να αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στα μετέπειτα χρόνια.

Στην προσπάθειά του ν’ ανεξαρτητοποιηθεί και να δρα μόνο του, πολλές φορές θ’ ακούσουμε το παιδί μας απογοητευμένο ν’ αναφωνεί «Δεν μπορώ να το κάνω». Η σωστή αντίδραση εκ μέρους μας θα είναι να του διευκρινησουμε «Δεν μπορείς να το κάνεις ακόμα. Μαθαίνεις και σύντομα θα μπορείς.» Με την προσθήκη μιας μόνο λέξης στην αντίδρασή μας δίνουμε στα παιδιά την προοπτική, το γεγονός πως πολύ σύντομα, με λίγη προσπάθεια εκ μέρους τους, θα μπορούν να καταφέρουν πολλά.

ακόμα = yet 

Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε όταν μιλάμε στα παιδιά μας είναι τόσο σημαντικές. Οι έπαινοι, ο τόνος μας, η προσθήκη ορισμένων λέξεων, ακόμα και ιστορίες που μπορούμε να τους πούμε, όπου θα τονίσουμε όχι το πόσο εύκολα είναι όλα στη ζωή, αλλά πόσο με την προσπάθεια μπορούμε ν’ αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες της ζωής. Εκτός από ιστορίες για μυθικούς ήρωες που υπερπήδησαν εμπόδια για να φτάσουν στην αγαπημένη τους ή να σφάξουν το δράκο, αρκεί να τους θυμίζουμε δικές τους προσπάθειες, όπου με τους κόπους τους κατάφεραν πράγματα που νόμιζαν πως δεν θα μπορούσαν ποτέ να κάνουν.

Θα εντρυφήσουμε έτσι στα παιδιά μας ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης και μια νοοτροπία που θα τους βοηθήσει να μεγαλώσουν και ν’ αγαπάνε τη μάθηση και τη γνώση, ώστε να προσπαθούν, πάνω απ’ όλα, να είναι καλύτεροι άνθρωποι.

Advertisements