Πολλά άρθρα σχετικά με την ανατροφή παιδιών έχουν αναφέρει τα τελευταία χρόνια την έλλειψη παιχνιδιών και δραστηριοτήτων που να διδάσκουν στα κορίτσια ικανότητες STEM (Science, Technology, Engineering and Math), δηλαδή της πιο «θετικής» κατεύθυνσης. Το αποτέλεσμα αυτής της έλλειψης είναι ήδη εμφανές, καθώς στο δυτικό κόσμο οι άντρες είναι πιο ψηφιακά «εγγράμματοι» και αποτελούν την μεγάλη πλειοψηφία αυτών που γνωρίζουν γλώσσες προγραμματισμού.

Αυτό που δεν έχει μελετηθεί ιδιαίτερα είναι η έλλειψη παιχνιδιών για τα μικρά αγόρια που να εστιάζουν αντίθετα στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Δεν ζητείται δηλαδή από τα μικρά αγόρια ν’ αναπτύξουν κάποια ικανότητα που δεν περιλαμβάνεται στα στερεότυπα που υπάρχουν για τους άντρες. Διαφαίνεται λοιπόν ο κίνδυνος και τ’ αγόρια να μην αναπτύσουν δεξιότητες απαραίτητες για την μετέπειτα ζωή τους. Μια τέτοια σημαντική δεξιότητα είναι η ενσυναίσθηση.

Η ενσυναίσθηση (empathy) ορίζεται ως «η συναισθηματική ταύτιση με την ψυχική κατάσταση ενός άλλου ατόμου, και η κατανόηση της συμπεριφοράς και των κινήτρων του.» Εάν αισθανθούμε συμπάθεια θα πούμε σε κάποιον που υποφέρει πως λυπόμαστε πολύ για τον πόνο του. Εάν βιώσουμε την ενσυναίσθηση, θα πούμε στον άλλον πως νιώθουμε κι εμείς τον πόνο του και γι’ αυτό τον κατανοούμε καλύτερα.

Η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης είναι πολύ σημαντική, καθώς βοηθάει στην ανάπτυξη ενός θαραλλέου χαρακτήρα. Σχετική έρευνα έχει δείξει πως όσοι έχουν υψηλότερα επίπεδα ενσυναίσθησης έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να υπερασπιστούν τον εαυτό τους και τους γύρω τους σε περιπτώσεις συναισθηματικής κακοποίησης (bullying).

Επίσης η ενσυναίσθηση βοηθάει στη δημιουργία μιας πιο χαρούμενης και θετικής προσωπικότητας. Άτομα με ενσυναίσθηση καλλιεργούν καλύτερα τις διαπροσωπικές τους σχέσεις και αυτό τους κάνει καλύτερους στη συνεργασία, τη διαπραγμάτευση, την ικανότητα να λύνουν προβλήματα αλλά και στο να προσφέρουν την στήριξή τους στους άλλους. Είναι δηλαδή περισσότερο ομαδικοί, ικανότητα άκρως απαραίτητη στο σημερινό και μελλοντικό εργασιακό περιβάλλον.

Από τα παραπάνω γίνεται εμφανές πως ως γονείς πρέπει να προσπαθήσουμε, υπερβαίνοντας τα στερεότυπα που οδηγούν τους δημιουργούς παιχνιδιών, να καλλιεργήσουμε εμείς την ενσυναίσθηση στα παιδιά μας, αγόρια και κορίτσια. Ορίστε τι μπορούμε να κάνουμε.

#1: Να παίξουμε με κούκλες

Τ’ αγόρια μας μπορεί να έχουν το ίδιο ενδιαφέρον να παίξουν με κάποια κούκλα όσο και τα κορίτσια. Καλό είναι να μην τ’ αποθαρρύνουμε, καθώς η τέτοιου είδους ενασχόληση μπορεί να τους μάθει να είναι πιο συμπονετικά και να νιώθουν και να εκφράζουν καλύτερα την ενσυναίσθηση. Για να μην αισθανθούν τ’ αγόρια μας περίεργα ή ότι μπορεί κάποιος να τα κρίνει για το συγκεκριμένο παιχνίδι, καλό είναι να παίξουμε κι εμείς μαζί τους.

#2: Ν’ αφήσουμε τα παιδιά να υιοθετήσουν οποιοδήποτε φανταστικό ρόλο θέλουν στο παιχνίδι τους.

Το παιχνίδι όπου τα παιδιά παίζουν φανταστικούς ρόλους και δικά τους σενάρια είναι ότι καλύτερο για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Όταν τα παιδιά υιοθετούν διαφορετικές προσωπικότητες, μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν διλήμματα και να λύσουν συγκεκριμένα προβλήματα της κάθε προσωπικότητας, μπαίνοντας έτσι στη θέση κάποιου άλλου. Καλλιεργώντας δηλαδή την ενσυναίσθηση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, στην πράξη. Για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας ν’ αναπτύξουν καλύτερα κάθε πλευρά της προσωπικότητάς τους θα πρέπει να μην υπάρχουν όρια στο τι ρόλους «πρέπει» να παίξουν ανάλογα με το φύλο τους, αλλά τ’ αγόρια και τα κορίτσια μας καλό είναι να παίζουν ότι ρόλους τους αρέσουν στο παιχνίδι.

#3: Να διαβάσουμε μαζί

Έρευνες – άλλες έρευνες αυτές – έχουν δείξει πως η ανάγνωση λογοτεχνίας βοηθάει στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης. Το γεγονός μπορεί να εξηγηθεί με απλό τρόπο εάν σκεφτούμε πως η ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων μας βοηθάει να δούμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια κάποιου άλλου, στην συγκεκριμένη περίπτωση του συγγραφέα. Όταν διαβάζουμε λοιπόν στα παιδιά μας, ή μαζί με τα παιδιά μας, ας μην τα διαχωρίζουμε αλλά να διαβάζουμε εξίσου στους γιους και στις κόρες μας.

Με όλους τους παραπάνω τρόπους μπορούμε να «διδάξουμε» την ενσυναίσθηση στα παιδιά μας, ανεξάρτητα με το φύλο τους, δίνοντάς τους έτσι μία ακόμη δεξιότητα που θα τους βοηθήσει στην περαιτέρω ανάπτυξη ενός δυνατού, δυναμικού και θετικού χαρακτήρα.

Πηγή: MindShift

Advertisements