Ο Σεπτέμβρης είναι κλασσικά ο μήνας που όλοι οι γονείς προσπαθούμε να διαμορφώσουμε το τελικό «πρόγραμμα της εβδομάδας». Το πρόγραμμα αυτό απαρτίζεται, εκτός από το σχολείο, κι από τις εξωσχολικές δραστηριότητες που θα παρακολουθεί το παιδί, για τις οποίες τα τελευταία χρόνια οι επιλογές είναι πάρα πολλές. Τα παιδιά μας μπορούν να μάθουν να ζωγραφίζουν, να κάνουν χειροτεχνίες, κεραμική, να παίξουν ποδόσφαιρο, μπάσκετ, τένις, να μάθουν judo, taekwondo, να κάνουν αναρρίχηση, ακροβατική και τόσα άλλα που θα ‘πρεπε να γράψω ένα άλλο άρθρο μόνο για να τ’ απαριθμήσω.

Τελικά όμως, όταν προσπαθούμε να διαμορφώσουμε αυτό το πρόγραμμα, ποια είναι τα κριτήρια που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας; Πόσες δραστηριότητες είναι οι ιδανικές και πρέπει να ‘χει ένα παιδί λίγες ή όσο περισσότερες μπορούμε να εντάξουμε στο εβδομαδιαίο πρόγραμμά του;

Πρώτα απ’ όλα οι προτιμήσεις του παιδιού

Οι ειδικοί λένε πως οι γονείς θα πρέπει να σεβόμαστε τις προτιμήσεις του παιδιού και να μάθουμε να τραβάμε τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στον συμβουλευτικό ρόλο μας ως γονιών και στην υποσυνείδητη επιβολή δικών μας ενδόμυχων επιθυμιών. Επειδή εμείς δεν καταφέραμε να μάθουμε πιάνο μεγαλώνοντας στο μικρό χωριό της επαρχίας, δε σημαίνει πως πρέπει να σέρνουμε ένα απρόθυμο παιδί σε μαθήματα μουσικής όλο το χρόνο.

Συζητάμε, προτείνουμε, ψάχνουμε και μαζί αποφασίζουμε τι μπορεί και θέλει το παιδί μας να παρακολουθήσει. Το παιδί θα πρέπει να ικανοποιείται από τη συμμετοχή του τις εξωσχολικές δραστηριότητες, να είναι κάτι που το ζητάει και δεν του επιβάλλεται.

Κατάλληλη ηλικία

Οι ψυχολόγοι συμβουλεύουν πως η ωριμότητα της ηλικίας βοηθά το παιδί να μάθει πιο γρήγορα και αποτελεσματικά. Αρχίζοντας λίγο μεγαλύτερο τα μαθήματα, θα μάθει σε σύντομο χρόνο όσα ένα άλλο, μικρότερο παιδί μάθαινε τα προηγούμενα χρόνια.

Δεν πρέπει λοιπόν να αγχώνουμε τα παιδιά μας και να τα πιέζουμε πως πρέπει να έχουν δραστηριότητες από μικρά ακόμα. Τα παιδιά μας θα έχουν πολλά χρόνια μπροστά τους και πολύ χρόνο για να μάθουν γλώσσες, αθλήματα, τέχνες και να έρθουν σ’ επαφή με νέες εμπειρίες. Η υπερβολική πίεση και η συμμετοχή σε μια δραστηριότητα πρόωρα μπορεί να στερήσει από τα παιδιά μας τη χαρά της μάθησης και να τους αποτρέψει από το ν’ αγαπήσουν τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Χρόνος για ξεκούραση και διάβασμα

Βασικό κριτήριο φυσικά για τη διαμόρφωση του εβδομαδιαίου προγράμματος των παιδιών πρέπει να είναι το πόσος χρόνος μένει για ξεκούραση, αλλά και για να γίνεται άνετα το διάβασμα για το σχολείο. Ειδικά στις μικρές ηλικίες, όπου οι απαιτήσεις του σχολείου δεν είναι ακόμη μεγάλες, δεν πρέπει να γεμίσουμε όλο τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών, καθώς χρειάζονται χρόνο και για ξεκούραση, χαλάρωση και ύπνο.

Ένα παιδί χαρούμενο και ξεκούραστο μαθαίνει πιο εύκολα και γρήγορα από ένα κατάκοπο παιδί που έχει μόνο υποχρεώσεις και καθήκοντα. Ιδανικά, οι εξωσχολικές δραστηριότητες, λένε οι ειδικοί, δεν πρέπει ν’ απασχολούν το παιδί πάνω από 4-6 ώρες την εβδομάδα.

Χρόνος για παιχνίδι

Από τα σημαντικότερα ίσως κριτήρια, που δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε, είναι πως το παιδί εκτός απ’ το να ξεκουραστεί, πρέπει να έχει χρόνο και να παίξει ότι αυτό επιθυμεί, ανάλογα την ηλικία και τα ενδιαφέροντά του. Τα παιδιά μεγαλώνουν, ωριμάζουν και μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι και το να τους το στερήσουμε λόγω έλλειψης χρόνου είναι ότι χειρότερο μπορούμε να κάνουμε.

Όχι ενοχές

Τέλος, εάν δεν έχουμε, σαν οικογένεια, δυνατότητες για να καλύψουμε όλες τις επιθυμίες των παιδιών για εξωσχολικές δραστηριότητες, δεν πρέπει να αισθανόμαστε ενοχές και τύψεις. Τα παιδιά έχουν απέραντες ικανότητες αναπλήρωσης και κάτι που δεν μπορούν να το μάθουν τώρα, μπορεί να κάνουν σε μεταγενέστερο στάδιο της ζωής του. Όλοι οι γονείς άλλωστε κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε.

Advertisements